sila klik

BOIKOT!!!

BOIKOT!!!

Jangan Kita Lupa

Ahad, 8 Ogos 2010

Afghanistan Umpama Kubur Buat Tentera Amerika





Afghanistan sudah menjadi kuburan baru bagi pasukan sekutu yang dipimpin Amerika Syarikat. Setiap hari, pasukan sekutu berjatuhan menjadi korban serangan pejuang Taliban.Ahad (8/8) dikabarkan sekurang-kurangnya lima tentara pasukan sekutu tewas di Afghanistan Selatan. Satu prajurit tewas oleh bom rakitan dan dua lagi akibat serangan pejuang Taliban pada Sabtu.

Dua prajurit Denmark juga tewas pada Sabtu sesudah tank mereka menghantam bom di jalan ketika berada di Provinsi Helmand. Ledakan itu mencederai tiga tentara lain, dua di antaranya mengalami luka parah.

Sekitar 750 tentara Denmark berada dalam pasukan sekutu atau ISAF dan bertugas di Helmand di bawah kepemimpinan UK. 34 tentara Denmark maut di Afghanistan sejak pengertaan mereka di dalam kancah peperangan ini.

Kematian itu membuat jumlah tentera asing maut di Afghanistan pada tahun ini menjadi 422 orang, seperti ditulis media berita Perancis AFP berdasarkan perhitungan lamanicasualties.org. Pada 2009, 520 tentara kehilangan nyawa dalam menghadapi perlawanan pejuang Taliban yang menjadikannya sebagai tahun paling malang bagi pasukan asing.

NATO dan Amerika Syarikat menugaskan hampir 150.000 tentera untuk menyertai peperangan di negara itu.Peningkatan jumlah korban tewas menjadi berita buruk bagi Washington dan sekutunya. Majoriti tentara asing dari 43 di negara itu tewas akibat bom pinggir jalan atau IED, yang ditanam pejuang Taliban.

Tiada ulasan:

klik!!