sila klik

BOIKOT!!!

BOIKOT!!!

Jangan Kita Lupa

Rabu, 10 Jun 2009

Fatwa dan Fakta Tentang Nike

Adakah korang akan pakai baju ini???????

Atau ini???

Tapi aku rasa mesti ramai pakai yang ini kan????

Tahukah anda semua maksud Nike???Nike ialah dewi Greek.

Dalam mitologi Greek(Nike yang bermaksud kemenangan),ia mewakili kejayaan pada zaman kuno Greek.Ia juga dikenali sebagai Wingede Goddess of Victory.

Swoosh di lambang Nike adalah merupakan lambang kepada sayap dewi tersebut.Nama "Nike" itu sendiri ialah nama dewi tersebut.

Oleh sebab itu,produk-produk Nike adalah dilarang untuk umat Islam memakainya.Umat Islam adalah dianjurkan untuk memakai jenama sukan yang lain selain dari Nike yang tidak terikat dengan agama.

Dr. Abdullah Al-Faqih juga telah memberikan fatwa bahawa haramnya memakai produk Nike.Berdasarkan hadith "jika kamu meniru sesuatu kaum itu,maka kamu salah satu darinya",umat Islam adalah ditegah daripada meniru perbuatan kuffar yang dilakukan orang-orang kafir sama ada percakapan,perbuatan,ibadat atau apa-apa sahaja.

Sedarlah saudara ku sekalian,jangan kita terperangkap dengan tipu daya yang hendak disampaikan oleh puak-puak kuffar tehadap kita.Dan satu lagi sebab Nike tidak boleh dibeli kerana ia adalah produk USA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nike_(mythology)

http://www.youtube.com/watch?v=yaj_DDFeE9E

13 ulasan:

AntiOrangTaksub berkata...

seharusnya kita jangan menggunakan huruf "t" kerana ianya seakan - akan rupa salib.

Pejuang Muda berkata...

fahami btul2,siapa cipta nike,dari mana ia datang???

miss hyena berkata...

macam mana kalo da de xkn nk buang?..bukn membazir tu juga dilarang...

Pejuang Muda berkata...

terserah,tp demi menjaga akidah elok la tidak dipakai

meleis berkata...

kalau mcm tu tak payah lah guna komputer.bukan kah intel di berasal dari Israel?lol

Pejuang Muda berkata...

pemikiran yg dangkal,hny intel sahaja kah yg wujud??

jerun tanduk berkata...

btul 2 byk lgi jenama lain

Tanpa Nama berkata...

cuma nk bg tau..
ayah ana pernh tersilap beli beg lambang MU.. pastu ana jahit beg tu.. tampal kain lain.. xde la lambang tu..
letak bentuk love plak..
siap tulis nama sndiri lagi atas tu..

bawak gi skolah.. ramai je yang puji..
konklusi.. nk seribu daya.. tak nak seribu dalil..

boleh buat punyeee.. ana jahit pun.. semua jahitan tangan..

Tanpa Nama berkata...

pemakaian tie ngan kot pula bagaimana? bukankah ianya meniru pakaian org bukan islam atau lebih tepat dari barat...

Pejuang Muda berkata...

pertama tie dan kot mmg tidak ijma' ulama' ttg hukumnya..kedua,walau bagaimanapun nike ini soal agama kuno greek (yang masih ada lagi kepercayaannya),bukan soal adat suatu bangsa...

AMINUDDIN90 berkata...

nak seribu daya,taknak seribu dalih,kalau nk pakai jugak barang jenama nike,lantak ang,kt akhirat nanti ang settle la dgn Allah. ^_^

adlan berkata...

Dah ada tak perlu buang. Just cross or tampal je...jgn promote....Islam tu mudah tpjgn ambil mudah sampai talk ambil berat ...benda ni dah lama dah...yes mmg by kjenama lain pun ada sejarahnya... Cuba kalau Tshirt turn nama yesus....maybe setgh org akan pakai.....Cuba Kalau is tulis Jesus is lord....nak ke kita pakai apatah lg nama tuhan greek....now dah tahu maknanya Kalau Kita pakai jug a seolah kita menshirik Allah. Allah sahaja maha than yg satu. Mana ada lain..so kenapa nak promote tuhan lain. Sekian

Tanpa Nama berkata...

*dalih

klik!!