sila klik

BOIKOT!!!

BOIKOT!!!

Jangan Kita Lupa

Rabu, 25 Ogos 2010

Para Muslimin Sepanyol Tuntut Hak Mereka


Para komuniti Islam di Sepanyol melakukan demonstrasi jalanan menuntut supaya boleh menggunakan Masjid Cordoba yang saat ini menjadi Gereja Chatedral.Saat ini,Masjid Cordoba tidak lagi dihiasi dengan alunan azan tetapi hanya kedengaran bunyi loceng gereja dan menjadi tempat beribadah para penganut Katolik.

Seorang mualaf yang bernama Mansur Escudero memimpin aksi demonstrasi yang yang diadakan pada Isnin,23 Ogos di hadapan masjid yang pernah menjadi simbol kemahsyuran umat Islam ketika pemerintahan Sepanyol di bawah pimpinan Islam.Mereka merasakan hak mereka telah dirampas oleh kekuasaan gereja di sana.

Sepanyol memiliki lebih dari satu juta penduduk yang beragama Islam (2% dari jumlah penduduk keseluruhan). Sebahagian besar merupakan pendatang dari negara-negara seperti Moroko. Meskipun demikian, muallaf di negara Eropa selatan ini memiliki jumlah yang sangat baik.

Pada April lalu,lebih seratus umat Islam melakukan aksi protes dengan bersolat di hadapan masjid tersebut.Dalam kejadian itu,cuma 2orang sahaja yang ditahan oleh pihak berkuasa di sana.





Tiada ulasan:

klik!!