sila klik

BOIKOT!!!

BOIKOT!!!

Jangan Kita Lupa

Sabtu, 26 November 2011

Semakin Ramai Janda Di Iraq

New York Times melaporkan bahawa perang Iraq telah menyebabkan jumlah janda di Iraq terus bertambah, mencapai angka satu juta orang. Peningkatan jumlah janda secara sangat pesat terjadi pasca penjajahan salibis AS dan sekutunya ke Iraq tahun 2003.

 Iraq dalam tiga dekad terakhir didera oleh perang berpanjangan , sehinga angka kematian kaum lelaki, wanita, anak-anak, dewasa, dan orang kurang upaya sangat tinggi. Perang Iran-Iraq pada dekad 1980an meninggalkan puluhan ribu janda. Angka itu bertambah sangat tinggi setelah pasukan multinasional yang dipimpin AS menyerbu Iraq pada 1991, yang disusul oleh sekatan antarabangsa terhadap Iraq selama lebih dari satu dekad.

 Lebih dari satu juta penduduk awa Iraq mati karena kekurangan makanan dan ubat-ubatan akibat  sekatan yang sangat zalim tersebut. Di tengah keadaan  ekonomi yang hancur, rejim sekuleris sosialis Bath Iraq harus menghadapi pemberontakan kelompok Syi’ah dan suku Kurdi. Akibatnya, jumlah janda semakin tinggi.

 Puncaknya terjadi saat pencerobohan salibis AS terhadap Iraq pada 2003. Pasukan salibis AS, UK, dan sekutu-sekutunya menjajah Iraq dan membuat pemerintahan boneka pro-Barat. Perlawanan mujahidin Iraq selama  2003-2011 telah menewaskan lebih dari 40.000 tentara penjajah. Kekalahan demi kekalahan penjajah salibis di Iraq memaksa Obama untuk menarik sebagian pasukannya ke Kuwait.

Korban syahid di kalangan mujahidin dan masyarakat awam Irak juga tinggi. Departemen Perencanaan Pembangunan Iraq melaporkan sekitar 9 % dari keseluruhan penduduk wanita di Irak, atau sekitar 900 ribu wanita menjadi janda akibat perang berpanjangan ini.  Laporan Departemen Kewanitaan Iraq bahkan menyebut angka satu juta janda di Irak. Inilah korban kebiadaban pencerobohan militer salibis AS dan sekutunya di negeri muslim Iraq. Semoga Allah memberi kemenangan kepada mujahidin Iraq untuk mengusir penjajahan salibis dan pemerintahan boneka pro-Barat, serta membangun kembali Iraq secara lebih baik.

Tiada ulasan:

klik!!