sila klik

BOIKOT!!!

BOIKOT!!!

Jangan Kita Lupa

Ahad, 25 Mac 2012

Ikhwan Mempersoalkan SCAF

Ikhwanul Muslimin dalam kenyataan tegasnya mempersoalkan mengapa penguasa tentera terus-menerus berlangsung untuk menjaga pemerintahan saat ini meskipun sudah memperlihatkan dengan jelas mengenai "ketidakbecusan"-nya dalam menjalankan tugas sebagai pengayom rakyat Mesir.

 IM yang terdengar tidak puas hati dengan pemerintahan yang saat ini berkuasa menggambarkan keadaan ini sebagai "ancaman" bagi perlembagaan Mesir. Mereka mengatakan MK harus bebas dan tidak dikendalikan oleh sesiapa pun

 Sebahagian besar orang yakin bahawa keputusan Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata (scaf) mungkin berusaha untuk mempersoalkan legitimasi perlembagaan Dewan Syura dan Majlis Rakyat, yang kedua-duanya didominasi oleh sayap politik Ikhwan, iaitu Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP). FJP meminta untuk melakukan terminasi atas kepimpinan perdana menteri Kamal El-Ganzouri dan kabinetnya.

 Dalam kenyataan yang diterbitkan Ahram dalam talian, Ikhwan mempersoalkan apakah kuasa negara akan menjalankan tugasnya sesuai dengan undang-undang, atau melalui ancaman dan manipulasi perlembagaan. Ikhwanul juga bertanya-tanya mengapa scaf berkeras untuk menjaga kabinet yang ada saat ini, yang dicap oleh kumpulan itu sebagai "kabinet gagal".

 FJP dengan tegas melontarkan soalan yang cukup menggigit pada scaf, "Apakah alasan [untuk menjaga kerajaan sementara saat ini] adalah untuk membatalkan revolusi atau untuk menetapkan pemilihan presiden?"

 FJP sebelumnya menyeru penggantian kerajaan yang berkuasa dengan alasan bahawa kerajaan yang ada saat ini "tidak mampu" mengurusi rakyat. Namun scaf sendiri menyatakan bahawa mereka akan tetap dalam kedudukannya sampai presiden terpilih pada bulan Jun akan datang.

Tiada ulasan:

klik!!