sila klik

BOIKOT!!!

BOIKOT!!!

Jangan Kita Lupa

Isnin, 29 Ogos 2011

Selamat Jalan Ramadhan,Moga Berjumpa Lagi

Alhamdulillah,tamatlah sudah Universiti Ramadhan pada tahun ini.Semoga,diri kita kembali kepada fitrah yang suci dari dosa dan noda.Mudah-mudahan Ramadhan tahun ini lebih baik dari yang lepas,dan Allah akan mengampunkan setiap dosa kita hingga ke Ramadhan tahun depan.

Di dalam bulan Ramadhan jangan kita lupa peristiwa-peristiwa penting di dalam Islam.Bulan inilah perlantikan Nabi Muhammad berlaku,dan turunnya alQuran yang diwahyukan ke atas Rasulullah.Bulan ini jugalah bulan kemenangan umat Islam.Begitu banyak peristiwa yang boleh kita ambil sebagai pengajaran,dan motivasi untuk berjaya.

Kemenangan yang aku maksudkan seperti peperangan Badar yang sudah kita maklum.Penghancuran dan penguasaan kota 'Asqolan yang merupakan pintu masuk menuju kota Al Quds. Penghancuran dan penguasaan kota ini dilakukan oleh Sholahuddin Al Ayyubi sebagai strategi menahan laju kekuatan kaum salib (nasrani) yang akan merebut kota Quds.

Pada hari penaklukannya Sholahuddin Al Ayyubi berkata, " Demi Allah sesungguhnya penghancuran benteng di 'Asqolan lebih aku sukai walaupun aku harus kehilangan seluruh anakku, karena penguasaan 'Askolan adalah demi kemaslahatan Islam dan kaum Muslimin." sekarang kota 'Asqolan dikenal dengan nama kota Asduud di Negara Palestin.
 
Tentera Mesir mampu menembus terusan Suez dan menghancurkan benteng Berlif serta menghancurkan kekuatan tentara Israel. Begitu juga tentara Syria mampu membebaskan beberapa wilayahnya dari tangan Israel. Semboyan pasukan pada peperangan tersebut adalah Allahu Akbar ( Allah Maha Besar).

Pada bulan ini juga Napoleon Bonaparte beserta pasukannya melakukan ekspansi ke Mesir tepatnya di kawasan Ghiza, usaha ini mengalami kegagalan sehingga pada tanggal 23 Ramadhan seluruh pasukan meninggalkan Mesir menuju wilayah Syam.

Begitulah sedikit sebanyak yang dapat aku ingatkan.Jadikan kisah-kisah di atas sebagai motivasi untuk kita sekarang.Yang saudara-saudara kita di Kashmir,Afghanistan,Moro,Selatan Thai,Palestin dan setiap pelusuk kita diserang itu.

Mungkin nampaknya agak terlambat untuk aku menceritakan kisah-kisah seperti ini.Sepatutnya awal Ramadhan dulu aku ingatkan kalian.Tetapi tidak rugi rasanya untuk aku menceritakan sekarang,kerana memang sudah kebiasaan manusia itu terlupa.Terlupa yang masih ada tanggungjawab kita di luar sana.Bukan hanya tahu bekerja,kemudian akhir bulan dapat gaji hanya untuk dihabiskan sendiri.Hidup hanya tahu makan dan minum untuk diri sendiri,umpama hidup binatang!

Oleh itu aku mengajak hayatilah makna takbir raya itu.Bukan hanya mendengar untuk menangis teringatkan kampung halaman sahaja.Itulah takbir kemenangan yang perlu kita hayati dan fahami.

Akhir kata maafkan aku,kerana memang diri ini pernah berbuat salah.Ada juga yang mengkritik terlalu kasar blog ini,maaflah.Bukan niat untuk menyakiti sesiapa,tetapi kadang-kadang pintu hati ini perlu disentak dengan kuat,baru sedar di dalamnya.

Selamat Hari Raya E'idulfitri,
Taqabbalallahu minna wa minkum,
Wa ja'alana minal 'aidin wal faizin.

Tiada ulasan:

klik!!