sila klik

BOIKOT!!!

BOIKOT!!!

Jangan Kita Lupa

Sabtu, 20 Disember 2008

Metal Yang Islamik?????

Aku tertarik membaca tulisan ustaz wan ji(ust fav aku tu)tentang cadangannya hendak membuat sebuah lagu metal yang bercorak islam.Ade yang setuju ade jugak yang tidak bersetuju.Aku adelah antara orang yang berseteju.(hehehe).Ulama berbeza pendapat tentang muzik.Ade yang mengatakan haram secara mutlak ade yang menghramkan muzik jenis tiup dan bertali dan ade juga yang menghalalkan semua jenis.Tapi ulama yang tidak mengharamkan muzik telah sepakat mengenai lirik-lirik lagu yang dibolehkan.Antaranya ialah tidak boleh memuja wanita atau apa- apa saja,tidak mengajak membuat benda jahat dan lain2.Bagi aku metal tidak salah dijadikan sebagai salah satu untuk kita menyampaikan Islam.Cuma orang ramai salah faham terhadap muzik metal ketika digembar-gemburkan pada beberapa tahun lepas.Orang ramai pandang hina terhadap muzik metal tetapi orang tidak lihat lagu2 'nasyid' yg lebih cintan.Sedangkan ade beberapa lagu metal yang lebih baik contohnya lagu jihad dari as-sahar.Lagu ni menceritakan keganasan zionis terhadap palestin.Aku berharap sangat supaya lebih ramai lagi orang terutamanya ustaz untuk mengkaji tentang muzik ini yang sebenarnya.untuk lebih korang semua faham sila baca tulisan ustaz wan ji sendiri

http://one-g.blogspot.com/2008/12/metal-seninya-tidak-difahami-tapi.html

http://4-g-bakistani.blogspot.com/2008/12/cadangan-islamic-metal.html

Tiada ulasan:

klik!!